Termostat

Pytania, porady i opinie.

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
ratus1
Posty: 256
Rejestracja: 15-09-2004 15:10
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: ratus1 » 30-12-2005 00:47

Maciej Loret pisze:
ratus1 pisze:Wymieniłem dzisiaj termostat


1. Jakiej firmy?
2. Gdzie kupiłeś?
3. Za ile?


Witam
ad.1 Vernet
ad.2 www.elit.pl
ad.3 150 zł
Pozdrawiam
AdaS
Alfa Romeo 156 2.0 TS nero fucco
wyprodukowana kwiecień 2000
168 tyś przejechane (S P R Z E D A N A :( )
Lancia Ypsilon 1.3 MJet 2006 45 tys. przejechane (sprzedana)
Lancia Musa 1.4 Platino 07 cud miód
Alfa Romeo Gulietta 1.4 2010 :)

Awatar użytkownika
Maciej Loret
Posty: 6285
Rejestracja: 22-11-2004 12:03
Lokalizacja: Bydgoszcz, Zgorzelec
Kontaktowanie:

Postautor: Maciej Loret » 30-12-2005 00:51

ratus1 pisze:
Maciej Loret pisze:
ratus1 pisze:Wymieniłem dzisiaj termostat


1. Jakiej firmy?
2. Gdzie kupiłeś?
3. Za ile?


Witam
ad.1 Vernet
ad.2 www.elit.pl
ad.3 150 zł


Dzięki. Pytam, bo też mnie chyba to czeka. A wymieniałeś sam czy płaciłeś za to (ile?)?

Awatar użytkownika
ratus1
Posty: 256
Rejestracja: 15-09-2004 15:10
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: ratus1 » 30-12-2005 01:13

Maciej Loret pisze:
Dzięki. Pytam, bo też mnie chyba to czeka. A wymieniałeś sam czy płaciłeś za to (ile?)?


Udało mnie się samemu :) ale łapki bolą:) w sumie nie jest to nic trudnego ale trzeba mieć klucze itd...
pozdrawiam
AdaS

Alfa Romeo 156 2.0 TS nero fucco

wyprodukowana kwiecień 2000

168 tyś przejechane (S P R Z E D A N A :( )

Lancia Ypsilon 1.3 MJet 2006 45 tys. przejechane (sprzedana)

Lancia Musa 1.4 Platino 07 cud miód

Alfa Romeo Gulietta 1.4 2010 :)

Awatar użytkownika
voivod
Posty: 1304
Rejestracja: 26-04-2005 18:48
Lokalizacja: Katowice
Kontaktowanie:

Postautor: voivod » 10-11-2006 12:43

Odgrzewam temat.
Mam bardzo podobne objawy jak Maciek L. tzn.
- trasa to lekko poniżej 70 stopni czasami wzrasta lekko powyżej 70 stopni i znów opada
- miasto wzrost do 90 po wyjeździe z miasta spadek w okolice 70
I tu pytanie do Macka: Czy wymieniłeś ten termostat i czy wskazania się zmieniły?
Inne opinie miło widziane.
VoivoD
aARicia 156 1.8 TS granatula 2000 r.
Obrazek

Awatar użytkownika
Maciej Loret
Posty: 6285
Rejestracja: 22-11-2004 12:03
Lokalizacja: Bydgoszcz, Zgorzelec
Kontaktowanie:

Postautor: Maciej Loret » 10-11-2006 12:53

voivod pisze:Mam bardzo podobne objawy jak Maciek L. tzn.
- trasa to lekko poniżej 70 stopni czasami wzrasta lekko powyżej 70 stopni i znów opada
- miasto wzrost do 90 po wyjeździe z miasta spadek w okolice 70
I tu pytanie do Macka: Czy wymieniłeś ten termostat i czy wskazania się zmieniły?


No zmieniły się. Właśnie na dokładnie takie jak napisałeś.
Wcześniej nie mogłem przekroczyć 60 stopni na wskaźniku.

http://www.alfaromeo.pl/phpBB/viewtopic ... stat#32834

Awatar użytkownika
voivod
Posty: 1304
Rejestracja: 26-04-2005 18:48
Lokalizacja: Katowice
Kontaktowanie:

Postautor: voivod » 10-11-2006 13:33

Maciej Loret pisze:
voivod pisze:Mam bardzo podobne objawy jak Maciek L. tzn.
- trasa to lekko poniżej 70 stopni czasami wzrasta lekko powyżej 70 stopni i znów opada
- miasto wzrost do 90 po wyjeździe z miasta spadek w okolice 70
I tu pytanie do Macka: Czy wymieniłeś ten termostat i czy wskazania się zmieniły?


No zmieniły się. Właśnie na dokładnie takie jak napisałeś.
Wcześniej nie mogłem przekroczyć 60 stopni na wskaźniku.

http://www.alfaromeo.pl/phpBB/viewtopic ... stat#32834

A jak wyglądała sytuacja latem?
U mnie temp wzrastała do 70 a po dłuższej jeździe do 90 i tam oscylowała.
VoivoD

aARicia 156 1.8 TS granatula 2000 r.

Obrazek

Awatar użytkownika
Szef22
Posty: 266
Rejestracja: 22-08-2006 10:36
Lokalizacja: Olsztyn
Kontaktowanie:

Postautor: Szef22 » 10-11-2006 13:55

Sam dokladnie obserwuje swoj wskaznik ciepla Very Happy i powiem wam ze jest to pierwsze auto ktore swoja temp robocza ma przy jakichs 70 stopniach Czy trasa czy miasto trzyma twardo ta temperature

Sam zachodze w glowe czy to nie jakas usterka
Renault Laguna Powered by 1.6 16v Morskie Oko
Alfa Romeo 156 1.8 16v T.S. DISTINCTIVE Grigio Sterling V6pipe
Obrazek

Awatar użytkownika
Maciek1972
Posty: 449
Rejestracja: 27-10-2005 20:27
Lokalizacja: Rzeszów

Postautor: Maciek1972 » 10-11-2006 13:58

voivod pisze:
Maciej Loret pisze:
voivod pisze:Mam bardzo podobne objawy jak Maciek L. tzn.
- trasa to lekko poniżej 70 stopni czasami wzrasta lekko powyżej 70 stopni i znów opada
- miasto wzrost do 90 po wyjeździe z miasta spadek w okolice 70
I tu pytanie do Macka: Czy wymieniłeś ten termostat i czy wskazania się zmieniły?


No zmieniły się. Właśnie na dokładnie takie jak napisałeś.
Wcześniej nie mogłem przekroczyć 60 stopni na wskaźniku.

http://www.alfaromeo.pl/phpBB/viewtopic ... stat#32834

A jak wyglądała sytuacja latem?
U mnie temp wzrastała do 70 a po dłuższej jeździe do 90 i tam oscylowała.


Ja zainwestowałem nawet w nowy czujnik temperatury 8), choć raczej po kątem eliminacji przyduszania. Leży sobie w szufladzie i czeka . Nie liczę jednak na zmianę wskazań na zegarze.

Może ktoś napisze czy w 156 ma wskazówkę na " środku" czyli zegarowe 90 nie tam w mieście czy jak się zagrzeje tylko na stałe :lol: to możnaby się pokusić o jakąś forumową nagrodę.
Pozdrawiam
Maciek
AR 156 1.8 TS '99

Awatar użytkownika
Maciej Loret
Posty: 6285
Rejestracja: 22-11-2004 12:03
Lokalizacja: Bydgoszcz, Zgorzelec
Kontaktowanie:

Postautor: Maciej Loret » 10-11-2006 14:06

voivod pisze:A jak wyglądała sytuacja latem?
U mnie temp wzrastała do 70 a po dłuższej jeździe do 90 i tam oscylowała.


Zamontowałem termostat koniec lutego/początek marca i do dzisiaj jest bez zmian. po kilku kilometrach spokojnej jazdy mam już na wskaźniku 70 stopni. Jeśli to trasa, to bez znaczenia czy jadę z Bedboysem czy na kapelusza, to na wskaźniku zawsze jest 70 stopni. Ale jak tylko mocno zwolnię (miasto lub korki) to temp. szybko podskakuje do 90 stopni (niestety nie wiem ile wówczas pokazuje examiner). Jednak wystarczy kilka kilometrów trasy i ładnie się schładza z 90 do 70 stopni; pora roku nie ma znaczenia. Dla mnie oznacza to, że wszystko jest OK poza wskaźnikiem - idealnie by było gdyby pokazywał zamist 70 stopni rzeczywiste 83-84 stopnie (bo tyle wówczas pokazywał mi examiner - drugi raz sprawdzałem na komputerze u pewnego magika i pokazywał również 83-84 stopnie).

Macciek1972 pisze:Może ktoś napisze czy w 156 ma wskazówkę na " środku" czyli zegarowe 90 nie tam w mieście czy jak się zagrzeje tylko na stałe to możnaby się pokusić o jakąś forumową nagrodę.


Wymień czujnik - może sam ją zgarniesz... :lol:

Awatar użytkownika
Maciek1972
Posty: 449
Rejestracja: 27-10-2005 20:27
Lokalizacja: Rzeszów

Postautor: Maciek1972 » 13-11-2006 21:39

Maciej Loret pisze:Wymień czujnik - może sam ją zgarniesz... :lol:


No niestety, zgodnie z przewidywaniami temperatura po wymianie czujnika na zegarze bez zmian. W kwestii czy pomogło to coś na przyduszanie napiszę jak będzie cieplej. Widocznie ten typ tak ma 8), może w czujniku są dwa termistory, jeden podaje do ECU a drugi na zegar.
Pozdrawiam

Maciek

AR 156 1.8 TS '99

Awatar użytkownika
voivod
Posty: 1304
Rejestracja: 26-04-2005 18:48
Lokalizacja: Katowice
Kontaktowanie:

Postautor: voivod » 22-12-2006 18:23

Zdecydowałem się w końcu na wymianę tego termostatu.

Objawy różnie interpretowane przez różne osoby:

Zimny silnik nagrzewa się do ponad 70 stopni następnie lekko spada poniżej 70 stopni i tak się utrzymuje.
Po wjeździe w miejskie korki temperatura wzrasta do 90 stopni po wyjeździe z korka po jakimś czasie spada do troszkę poniżej 70 stopni.

Badanie na tak zwane macanko rury przeprowadzone i termostat puszczał w duży obieg gdy temperatura była troszkę powyżej 70 stopni.

Po wymianie:

Temperatura dość szybko rośnie do pozycji troszkę przed 90 i tak się utrzymuje. Dzisiejszy przejazd z pracy do domu około 7 km.
Uzupełnię wpis o inne obserwacje po dłuższej jeździe.

Wnioski:

Stary termostat musiał być jednak nie do końca sprawny. Pewnie nie potrafił całkowicie odciąć dużego obiegu.
VoivoD

aARicia 156 1.8 TS granatula 2000 r.

Obrazek

Awatar użytkownika
Maciek-156
Posty: 924
Rejestracja: 29-01-2006 19:02
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Maciek-156 » 27-11-2007 15:13

Ostatnio modny temat skłonił mnie do poszukiwań fabrycznych nastawów termostatów przewidywanego przez producenta do silników TS i silników JTD, wyniki mogą niektórych zaskoczyc, a tych którzy obawiają się o niedogrzane silniki JTD na pewno uspokoją.
Termostat do silnika TS ma temperaturę otwarcia 88C,
natomiast termostat do silników JTD 83C
potwierdza to też katalog polskiego producenta termostatów (firma MERA)
http://www.termostat.pl/ (należy tylko szukać u fiata nie u Alfy Romeo). Błędem jest więc stosowanie do silników JTD zamienników firmy Vernet o temperaturze otwarcia 88C
Giulietta 1,4TB MA Distinctive 2010
AR156 1.9 16v JTD M-JET 2004
AR156 1.6TS 2000

Awatar użytkownika
amargro
Posty: 1839
Rejestracja: 11-03-2005 15:15
Lokalizacja: Zielonka k/W-wy

Postautor: amargro » 27-11-2007 18:37

Maciek-156 pisze:Termostat do silnika TS ma temperaturę otwarcia 88C


O ile dobrze pamiętam, może być to temp. całkowitego otwarcia, bo na termostacie Behr'a jest wytłoczona temp. 83st.C - i jest to temp. przy której zaczyna się on otwierać.
Zresztą temat wałkowany:
http://www.alfaromeo.pl/phpBB/viewtopic ... ghlight=83

rafaellok
Posty: 23
Rejestracja: 27-11-2007 00:02

Postautor: rafaellok » 30-11-2007 01:48

Witam,
to może i ja przytoczę swoja całkiem świeżą historie…
Bohater – Alfa Romeo 156 1.9JTD, 105KM (produkcja - początek 2000r.)

Właśnie jestem po wymianie termostatu: wymontowany z auta to Behr z wytłoczoną temperaturą 88st.C ( co zapewne informuje nas o temperaturze otwarcia termostatu ).
Zamontowałem termostat Vernet zakupiony w Inter Carsie za 95zł (również 88st.C).

Z uszkodzonym termostatem, aż wstyd powiedzieć ale niepostrzeżenie jeździłem przez jakieś 5 miesięcy, aż tu się zimno zrobiło i coś mi więcej troszkę zaczął palić: 8,5-9,5 l/100km to tez się tym zainteresowałem. Z tym, że to spalanie to tak 100% w mieście i mam do pracy tylko 4km, wiec może przy temperaturach rzędu -3stC do +3st.C nie zdążył się dobrze rozgrzać i ten typ tak ma ;-)

Objawy przed wymianą termostatu (okres: czerwiec – listopad):
- temperatura niezależnie czy w mieście czy też w trasie, przejechane 2km czy też 400km – 50st.C (czyli troszkę podnosiła się wskazówka z podpórki),
(mały wyjątek to podczas podróży do Zakopanego we wrześniu jakieś 400km, gdy przy dłuższej jeździe w granicach 140-170km/h temperatura podniosła się z tego co pamiętam do około 70st.C oraz po dłuższej jeździe w trasie i wjechaniu w duże korki podniosła się gdzieś do 80st.C – ale to było krótkotrwałe)
- 21.11.2007 zrobiłem sobie mały teścik (na zewnątrz temperatura – 0st.C, w garażu - +2st.C)
Otóż rozgrzewając silnik na postoju w garażu na wolnych obrotach (strasznie długotrwała sprawa ) sprawdzałem jak otwiera się termostat…
zgodnie z moimi podejrzewaniami, mimo ze wstępnie robiły się tylko ciepłe rury od krótkiego obiegu to jednak już po 5 minutach pracy zaczął się robić ciepły duży obieg wody (przewód na chłodnicę) gdy wskaźnik temperatury na desce pozostawał niewzruszony…

po 26 minutach – wskaźnik pokazał 75st.C
po 50 minutach – wskaźnik pokazał 90st.C
po 1h 10min. – temperatura przekroczyła 90st.C i załączył się wentylator…
Dodam tylko ze cały obieg (duży i mały) rozgrzewał się równocześnie.

Wczoraj - 28.11.2007 – po długich bojach od godz.19:00 do godz.22:00 wymieniłem termostat i wymieniłem płyn na Paraflu czerwone (22zł/litr koncentratu – Inter Cars).
Po czym znów zrobiłem mały teścik żeby sprawdzić jak się sprawuje…
Temperatura na zewnątrz – -3st.C, w garażu 0st.C (czyli nieco zimniej jak przy pierwszym teście)
Gdzieś po 7 minutach wskaźnik załącz się podnosić…
Po 25 minutach – 70st.C – duży obieg zimny,
Po 45 minutach – 80st.C – duży obieg zimny,
Po 50 minutach – 85st.C – zaczął robić się ciepły duży obieg…(termostat zaczął się otwierać)
Kolejne minuty i temperatura około 88st.C i tak trzymał… (nie miałem już siły czekać aż się załączy wentylator… i na tym skończyłem).
Prawdopodobnie początkowe troszkę wolniejsze nagrzewanie w stosunku do testu z uszkodzonym termostatem spowodowane było tym iż była niższa temperatura powietrza oraz że silnik był znacznie bardziej wychłodzony...w pierwszym przypadku był to test wykonany jakoś niecałą godzinę po 6 kilometrowej jeździe..

Kolejne sprawdzenie nastąpiło dziś rano, już podczas dojazdu do pracy… – na zewnątrz temperatura jakieś -3st.C:
- po 4km (około 7 minut jazdy) – 55st.C,
- po 6km (około 10 minut jazdy) – 70st.C,
- po 9km (około 15 minut jazdy) – powyżej 75st.C,
i pewnie by w niedługim czasie urosła do tych 88st.C ale musiałem znaleźć się w pracy…
Po pracy temperatura doszła gdzieś po 10 minutach i 8km jazdy do 80st.C…i tez by pewnie się podniosła, ale kolejny przystanek… W wolnej chwili przetestuje na dłuższej trasie, w dłuższym czasie i zobaczę jak będzie trzymać temperaturę ale na razie zamykam mój temat z termostatem uważając ze jest ok… Oczywiste jest to że dużo zależy od tego ile się przejeżdża km między postojami, bo na krótkich odległościach jak ja mam do pracy 4km, to ciężko osiągnąć właściwa temperaturę pracy…chociaż liczę na choć trochę zmniejszenie zużycia paliwa ;-)
Troszkę się rozpisałem… ale może to komuś w czymś pomoże…




Ciąg dalszy… - 01.12.2007
W końcu udało się wyjechać za miasto i sprawdzić jak będzie się zachowywał wskaźnik temperatury przy pełnym rozgraniu silnika…
Zatem gdzieś po około 10 km poza miastem przy około 120km/h wskaźnik doszedł do 88st.C po czym troszkę spadł gdzieś do 83st.C (zapewne nastąpiło pełne otwarcie termostatu) i trzymał przy równej jeździe 83-86st.C. Podczas większego obciążenia silnika (przyśpieszanie, wyprzedzanie) dochodził do 88st.C. Także wszystko gra ;-)
Pozdrowionka

Awatar użytkownika
Maciek-156
Posty: 924
Rejestracja: 29-01-2006 19:02
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Maciek-156 » 05-12-2007 11:40

Zamieszczam dane fabryczne dotyczące termostatu dla osób zbyt pochopnie stosujących zamienniki - wyciągnąłem te informacje z programu DTE rel.32.2.68 (jest to dokumentacja techniczna z danymi technicznymi, opisem i funkcjonowaniem, diagnostyką i procedurami napraw przez naczona dla ASO Alfy Romeo):

Silniki: 1,6TS 1,8TS 2,0TS
Początek otwarcia 81-85C
Otwarcie maksymalne 101-105C
Skok zaworu >9,5 mm

Silnik: 2,5 V6
Początek otwarcia 85-89C
Otwarcie maksymalne 97-101C
Skok zaworu >7,5 mm

Silniki JTD: 1,9 8v 2,4 10v
Początek otwarcia78-82C
Otwarcie maksymalne 86-90C
Skok zaworu >7,5 mm

Te dane są różne od tego co proponują producenci zamienników...
Giulietta 1,4TB MA Distinctive 2010

AR156 1.9 16v JTD M-JET 2004

AR156 1.6TS 2000

Awatar użytkownika
croolick
Posty: 119
Rejestracja: 23-12-2004 21:08
Lokalizacja: Żary
Kontaktowanie:

Postautor: croolick » 07-12-2007 22:48

Zmieniłem w końcu termostat, bo ostatnio strzałka temperatury dochodziła jedynie do 50 st. Teraz jest lepiej ale utrzymuje sie jedynie na 80 st. Co dziwnego, to po tym jak wyjechałem z warsztatu na zegarze pokazała sie temp. 120 st. ale po wyłączeniu silnika po czasie opadła i teraz utrzymuje sie na wspomnianym poziomie. Co to może być? Wada termostatu?
AR 146 Gamma´97 TS 1,8
ex AR 33 mk. 3 VL 1,3

Niezależny Portal Żar
ZlikwidujMY Lubuskie!

Awatar użytkownika
Maciek-156
Posty: 924
Rejestracja: 29-01-2006 19:02
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Maciek-156 » 08-12-2007 11:19

O ile dobrze cię zrozumiałem temperatura skoczyła jednorazowo do 120C, po wyłączeniu silnika spadła, a teraz nie wzrasta więcej niż do 80C. Prawdopodobnie układ się odpowietrzał i gdzieś był bąbel powietrza (pary wodnej) który uniemożliwiał prawidłowy obieg cieczy
Giulietta 1,4TB MA Distinctive 2010

AR156 1.9 16v JTD M-JET 2004

AR156 1.6TS 2000

Awatar użytkownika
croolick
Posty: 119
Rejestracja: 23-12-2004 21:08
Lokalizacja: Żary
Kontaktowanie:

Postautor: croolick » 10-12-2007 02:01

Maciek-156 pisze:O ile dobrze cię zrozumiałem temperatura skoczyła jednorazowo do 120C, po wyłączeniu silnika spadła, a teraz nie wzrasta więcej niż do 80C.


Właśnie tak.

Prawdopodobnie układ się odpowietrzał i gdzieś był bąbel powietrza (pary wodnej) który uniemożliwiał prawidłowy obieg cieczy


Aha, dzięki. No a co z tą temperaturą? Reklamować ten termostat?
AR 146 Gamma´97 TS 1,8

ex AR 33 mk. 3 VL 1,3



Niezależny Portal Żar

ZlikwidujMY Lubuskie!

Awatar użytkownika
voivod
Posty: 1304
Rejestracja: 26-04-2005 18:48
Lokalizacja: Katowice
Kontaktowanie:

Postautor: voivod » 10-12-2007 02:17

croolick pisze:Aha, dzięki. No a co z tą temperaturą? Reklamować ten termostat?

Wszystko OK. Tak ma być. Nie ma podstaw do reklamacji.
VoivoD

aARicia 156 1.8 TS granatula 2000 r.

Obrazek

zawijas83
Posty: 15
Rejestracja: 07-10-2006 16:18

bTemperatura płynu

Postautor: zawijas83 » 30-11-2009 22:01

Witam ,
Mam dziwny przypadek.
Niedawno utknąłem w korku i wskaźnik podszedł pod 120 stopni.
po chwili zapaliła sie kontrolka wtrysku , może na dwie minuty.Jak tylko zaczęła spadać temperatura kontrolka zgasła.
Wymieniłem termostat bo przez 3 dni szybko mi rosła temperatura ok 3 km w mieście i wskazówka na 80 stopniach.
Do tej pory wskazówka zawsze sie trzymała pomiędzy 40 a 80 stopni ( trochę bliżej 80 )
Po wymianie dalej szybko rośnie tak do 80 w mieście i na obwodnicy ( do 110 km/h ) , czasami jest ciut ponad kreską 80.
Ale tu jest pies pogrzebany , bo mam instalacje gazową , która przełacza sie na gaz przy temp. 35 stopni ( czujnik jest na kolektorze ) tylko to przełączenie nastepuje w momencie gdy wskazówka jest pomiędzy 40 a 80.
Prędzej było inaczej , gaz sie załączał gdy wskazówka dochodziła do następnej kreski po 40 stopniach.
AR 146 1,4 TS 1998r


Wróć do „Porozmawiajmy o Alfie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 22 gości