Co jest z tymi weintylatorami ??

Pytania, porady i opinie.

Moderator: Moderatorzy

Bedboys
Posty: 2915
Rejestracja: 04-10-2004 19:01
Lokalizacja: Olsztyn
Kontaktowanie:

Postautor: Bedboys » 22-05-2008 12:05

filip13 pisze:Bedboys powiedz mu! :cry:


Ale co mam powiedzieć ?? Ja tylko dysponuję odrobiną wiedzy ogólnej nie znam tak szczegółowo AR a V6 najmniej z tego.
Natomiast w związku z tym tematem szukałem ostatnio danych dotyczących temperatur otwarcia termostatu, włączania poszczególnych biegów wentylatorów, udało mi się na ten temat znaleźć wiele i te dane są albo takie same albo bardzo zbliżone do tego co podaje Marek. Literatura dotyczące elektryki/elektroniki samochodowej mówi wyraźnie że wskazania zegarów pokładowych ( nie tylko temperatury) należy traktować jako ogólnikowe i przybliżone, natomiast szczegółowych danych o parametrach pracy poszczególnych układów a w konsekwencji całego samochodu uzyskuje się po podłączeniu zewnętrznych urządzeń diagnostycznych i tam należy szukać szczegółowych danych wyrażonych w formie cyfrowej lub graficznej, natomiast wskaźniki pokładowe to w większości wskaźniki analogowe o różnych skalach działające na zasadzie opornika i z racji wyskalowania i konstrukcji mogą być obarczone błędem.
Tyle mówi książka resztę trzeba dopasować do swojej wiedzy i doświadczenia. Według mnie praca silnika z temp. w okolicach 110 st. nie jest normalnym zachowaniem bo do takiego stanu nie powinny dopuścić wentylatory i termostat - pytanie pozostaje takie - jeżeli układ chodzenia ( łącznie z wentylatorami ) jest sprawny to czemu to ma miejsce i czy 110 to jest 110. Bo należy pamiętać że w AR to centralka uruchamia wentylatory na podstawie danych a nie jakiś odrębny czujnik, więc jeżeli to wskaźnik pokazuje temperaturę prawidłową a centralka widzi za niską to cały układ chłodzenia ( wentylatory) poza termostatem, będzie się spóźniał w stosunku do prawidłowej temperatury i silnikowi będzie za ciepło, natomiast jeżeli centralka ma dane prawidłowe a wskaźnik wyprzeda to cały układ reaguje poprawnie tylko wskazówka wyprzedza – teraz tylko należy znaleźć winnego i po sprawie J
Pozdrawiam

Bedboys

Kiedyś :
AR 156 1,6 TS --- Srebrna ---Teraz : AR 166 JTD --- Blu Odissea ---

Czasem na trasie spotykam prawdziwych szaleńców...
Pędzą na złamanie karku i wbrew rozsądkowi...
Czasem naprawdę ciężko ich wyprzedzić...

marcinel
Posty: 843
Rejestracja: 24-11-2008 11:15
Lokalizacja: Łódź

Postautor: marcinel » 22-05-2008 12:08

valdek pisze:
filip13 pisze:Przegrzewasz silnik ku..a bezapelacyjnie. :x bo temp którą nalezy sie kierować jest wskażnik i nie ma tu mowy o temp o powyżej 90st.
... V6 na 100% trzyma 90 i nie wchodzi wyżej na wskazniku w konsoli. Rozumiem 92st ale napewno nie 100st Jest tak pięknie chłodzone moze ty mówisz o temp głowicy ale napewno nie temp cieczy chłodzącej, odczytywanej z czujnika temp. przy termostacie wkreconego w obudowe podstawki, przykreconej do bloku silnika. ... Więc to nie możliwe jest 100st. układ jest bardzo dobry wrecz dziwie sie ze ta temp wogóle jest osiagalna 90st Zauwazmy napewno ktoś miał trzasniety termostst i cieżko mu było zagrzac v-ke do 70st , wiec jak moze byc 100st to nie realne termostst sie otwiera i temp natychmiast spada.


Mam tak samo jak kol. marekm i wiem o czym on mówi.
Też mam 156V6.
3 lata tremu wymienione obie chłodnice, 2 lata temu przekażnik wentylatora, opornica na chłodnicy, termostat, pompa wody (metalowy wirnik). Układ jest odpowietrzony odpowietrznikami na chłodnicy.
Podczas jazdy na trasie wskazania są ok. 90 stopni. MNatomiast w mieście w korku potrafi być 110 st. by po przejechaniu 300-400 m. (jak pisał marekm) temp. szybko zeszła do 90 stopni na wskażniku w kabinie.
Podpięcie w ASO pod egzaminer przy rozgrzanym, pracującym silniku (sytuacja analogiczna do stania w korku) potwierdza, to co mówi marekm, że termostat i wentylatory załączają się w przedziałach temperatury niższych o 15-20% niż wskazania zegara cieczy chłodzącej w kabinie (zegar w kabinie wskazywał 110st).
Wg ASO egzaminer mówi prawdę i wszystko jest OK ale tego dlaczego zegar w kabinie wskazuje inną temperaturę to już nie wiedzą...
Wiem, że coś jest nie tak bo w poprzedniej V-ce tego nie miałem.

Tego czujnika OBD1 w głowicy raczej nie wymieniałem i chętnie go wymienię i poinformuję czy to pomogło.
Czy ma ktoś numer katalogowy tego ustrojstwa?
Czy jego wymiana w serwisie jest pracochłonna?

Pozdrawiam


Nie wymieniaj tego czujnika Valdek,odczyty z examinera idą z tego samego.Albo ja już coś źle rozumiem w tej plątaninie :wink:
Na Twoim miejscu i Markam wymieniłbym /podpiął inne zegary i sprawa się wyjaśni.
W mojej też kiedyś był taki problem ,pisał o tym kol.Kamil na CS ,nie wiem co zrobił i jak ,ale jest teraz idealnie.Wiem tylko ,że wymieniana była chłodnica i pompa wody.Może warto z nim się skontaktować ,jeżeli zamiana zegarów nie pomoże,bo jakoś do mnie nie dociera ,że mając wszytsko wymienione w Waszych fałkach "przegrzewacie ją" ,stawiam na zegary jeszcze raz.

Pozdrawiam.
Były AR 2.0 TS i dwie fałki.
Jest Hanka cl7 2.0 (co prawda z 2 świecami
i łańcuchem ale za to z wariatorem )

marcinel
Posty: 843
Rejestracja: 24-11-2008 11:15
Lokalizacja: Łódź

Postautor: marcinel » 22-05-2008 12:10

Bedboys pisze:
filip13 pisze:Bedboys powiedz mu! :cry:


Literatura dotyczące elektryki/elektroniki samochodowej mówi wyraźnie że wskazania zegarów pokładowych ( nie tylko temperatury) należy traktować jako ogólnikowe i przybliżone, natomiast szczegółowych danych o parametrach pracy poszczególnych układów a w konsekwencji całego samochodu uzyskuje się po podłączeniu zewnętrznych urządzeń diagnostycznych i tam należy szukać szczegółowych danych wyrażonych w formie cyfrowej lub graficznej, natomiast wskaźniki pokładowe to w większości wskaźniki analogowe o różnych skalach działające na zasadzie opornika i z racji wyskalowania i konstrukcji mogą być obarczone błędem.
Tyle mówi książka resztę trzeba dopasować do swojej wiedzy i doświadczenia.


Zgadzam się :)
Były AR 2.0 TS i dwie fałki.

Jest Hanka cl7 2.0 (co prawda z 2 świecami

i łańcuchem ale za to z wariatorem )

filip13
Posty: 604
Rejestracja: 13-09-2006 21:37
Lokalizacja: warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: filip13 » 23-05-2008 23:09

Dziś patrzyłem w v-ce gta u Rodrigeza Gdyby miało być inaczej zapewne juz bym o tym wiedział. Staje wskazówka sztywno na 90st i nie wychyla sie dalej wogóle. Jak mozna mieć na wskażniku 100st? Dla mnie to nie pojęte i napewno nie normalne. :? Zapewne analogowe wskazniki sie popsuły albo przekłamują? :wink: heh... Wałkuje już troche ten temat ale to dlatego ze jeszcze w życiu nie widziałem żadnego auta, coby normalne w nim było 100st. Miałem też dziś 1.9jtd 146 tez miało 90 i koniec na wskażniku w srodku. Tak wiec nie normalny jest z rozmów dla nikogo temat powyzej 90st to normalność. Wszyscy potwierdzaja iz działa do 90 i koniec.Zarówno jtd2.4 i 1.9 jak i v6 teesy to samiutko. Znaczy sie, że niektóre wskażniki są obarczone błędem a niektóre nie ? ????? ....

Bedboys
Posty: 2915
Rejestracja: 04-10-2004 19:01
Lokalizacja: Olsztyn
Kontaktowanie:

Postautor: Bedboys » 24-05-2008 10:21

Po pierwsze Rodrigez ma 147 a tu rozmawiamy o 156 czemu to ważne ?? bo 147 ma inny zestaw wskaźników, te same silniki V6 w 166 również pokazują prawidłową temperaturę. Ja pomimo wszystko stawiam na błąd wskazań w 156 niemożliwym jest aby 90 % fałek w 156 się przegrzewało, przytaczając tu przykład Markam - jeździ od kilku lat z za wysoką temperaturą na wskaźniku i jeżeli było by tak faktycznie silnik już wykazywał by jakoeś oznaki za wysokich temperatur ( uszczelki itp) a nic takiego Marek nie napisał. Poza tym na jakiej podstawie twierdzisz że to wskaźnik jest OK a dane komputera ( te ważniejsze ) są zafałszowane ?? tylko dlatego że ich nie widzisz ??
Pozdrawiam



Bedboys



Kiedyś :

AR 156 1,6 TS --- Srebrna ---Teraz : AR 166 JTD --- Blu Odissea ---



Czasem na trasie spotykam prawdziwych szaleńców...

Pędzą na złamanie karku i wbrew rozsądkowi...

Czasem naprawdę ciężko ich wyprzedzić...

filip13
Posty: 604
Rejestracja: 13-09-2006 21:37
Lokalizacja: warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: filip13 » 24-05-2008 16:12

oczywiście nie widze wskazań komputera Jednak zarówno jak i w teesie tak i w v-ce 156 tak nie moze byc ponad tą temp na wskażniku w środku. To jeśli wskażnik kłamie to należy coś z tym zrobić bo ja widziałem dużo v-ek Jeśli w v-ce tomasa może byc normalnie do 90 to w każdej tak ma być Przynajmniej jak ta v-ka u mnie była to nie przekraczała zadnych temperatur 90st. Moze wymieńcie w takim razie te wskazniki Bo tak nie ma i nie jest to normalna sprawą. Skoro silnik ma 90 a wskażnik pokazuje wiecej to należy coś z tym zrobić tak by było ok.

Bedboys
Posty: 2915
Rejestracja: 04-10-2004 19:01
Lokalizacja: Olsztyn
Kontaktowanie:

Postautor: Bedboys » 24-05-2008 17:03

Zauważ że w TS-ie jest wręcz odwrotnie wskaźnik pokazuje za mało tzn okolice 70 st a komputer widzi ponad 80 st - dlatego powstało tyle tematów również na tym forum o wymianie termostatu, niedogrzaniu TS-a. W V-ce wygląda że to przekłamanie jest w drugą stronę. Oczywistym jest że tak nie powinno być ale jak już jest to nie zakładał bym odgórnie że wskaźnik jest cacy a wskazania komputera złe.
Pozdrawiam



Bedboys



Kiedyś :

AR 156 1,6 TS --- Srebrna ---Teraz : AR 166 JTD --- Blu Odissea ---



Czasem na trasie spotykam prawdziwych szaleńców...

Pędzą na złamanie karku i wbrew rozsądkowi...

Czasem naprawdę ciężko ich wyprzedzić...

Awatar użytkownika
amargro
Posty: 1839
Rejestracja: 11-03-2005 15:15
Lokalizacja: Zielonka k/W-wy

Postautor: amargro » 26-05-2008 10:22

Ja też stawiam na fałszywe wskazania na zegarze.
Jako pośredni dowód na niedokładności wskazań zegarów AR przytaczam, pewnie po raz kolejny to, że w 145/6 z TS z metalowym deklem zaworów (2 czujniki temp. w termostacie: jeden do ECU, drugi do zegara) zegar temp. cieczy jako środek skali ma podane 80°C, a w TS z plastikowym deklem (1 czujnik w termostacie: ten sam zarówno do ECU i na zegary) środek skali to już 90°C, mimo że po podpięciu do egzaminera w obu przypadkach będzie to ok. 90°C - w tym przypadku moim zdaniem konstruktorzy poprawili swój błąd tylko przez lepsze wyskalowanie nowszego zegara, bo wskazówka nadal stoi w tym samym miejscu, po środku. A instrukcja obsługi mówi tylko, że "Jeśli silnik pracuje prawidłowo - wskazówka powinna wskazywać środkowe wartości skali"
Może w 156 z V-kami jest różnie w zależności od wersji/producenta zastosowanego elementu czujnika/zegara/softu ECU i to jest przyczyną różnej pozycji wskazówki, mimo tej samej prawidłowej temp. rzeczywistej.

Bedboys
Posty: 2915
Rejestracja: 04-10-2004 19:01
Lokalizacja: Olsztyn
Kontaktowanie:

Postautor: Bedboys » 26-05-2008 11:09

Szczerze powiedziawszy bardzo czekałem na Twój głos w tej sprawie :D i jest zgodny z tym co myślałem co jeszcze bardziej świadczy o tym że to wskaźnik jest błędem a nie sama temp silnika. Zastanawia mnie tylko jeszcze jedno :?: czy wskaźnik nie jest do tego stopnia źle wyskalowany że powyżej wskazań 90 st ( środek skali) niewielki wzrost rzeczywistej temperatury silnika powoduje duży ruch wskazówki zegara - to może być racjonalnym wytłumaczeniem utrzymywania przez niektóre V-ki za wysokiej temperatury by po krótkim odcinku jazdy spadła o 30 st w kilka sekund - w rzeczywistości może to być kilka stopni ( ok 5-6 st) a wskaźnik swoje - ja chyba tu wypatrywał bym usterki a raczej błędu
Pozdrawiam



Bedboys



Kiedyś :

AR 156 1,6 TS --- Srebrna ---Teraz : AR 166 JTD --- Blu Odissea ---



Czasem na trasie spotykam prawdziwych szaleńców...

Pędzą na złamanie karku i wbrew rozsądkowi...

Czasem naprawdę ciężko ich wyprzedzić...

Awatar użytkownika
amargro
Posty: 1839
Rejestracja: 11-03-2005 15:15
Lokalizacja: Zielonka k/W-wy

Postautor: amargro » 26-05-2008 11:47

Bedboys pisze:czy wskaźnik nie jest do tego stopnia źle wyskalowany że powyżej wskazań 90 st ( środek skali) niewielki wzrost rzeczywistej temperatury silnika powoduje duży ruch wskazówki zegara


IMHO, wystarczyło, że w pewnej serii zegarów podwykonawca zastosował inny/innego producenta/innych parametrów element elektroniczny (może jakiś g...wniany opornik, itp.) i ruch wskazówki przestał być w pewnym zakresie "liniowy" a stał się "geometryczny", zresztą z południowcami to HGW, no chyba że to znowu Niemcy dostarczyli szajs, tak jak Bosch czy Hella... a później się mówi, że włoskie auta są "be" - jak mają nie być jak cały sabotujący osprzęt jest dostarczony przez Niemców :wink:

filip13
Posty: 604
Rejestracja: 13-09-2006 21:37
Lokalizacja: warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: filip13 » 27-05-2008 22:34

oczywiście uwazam ze wskaznik w przedziale od 50 do 90 moze kłamac ale nie powinien przekroczyc 90st i temperatura dobiega do 90st
A co sądzicie o tym, zeby wskażnik działał jak kompas? jak jedziemy na północ mamy 90st a jak na zachód jest krytycznie na czerwono tak z niemca a jak na wschód jest chłodno Zabawne :wink:

Awatar użytkownika
pablo.
Posty: 61
Rejestracja: 31-08-2005 20:53
Lokalizacja: Mińsk Maz. - okolice
Kontaktowanie:

Postautor: pablo. » 30-05-2008 22:36

filip13 pisze:oczywiście uwazam ze wskaznik w przedziale od 50 do 90 moze kłamac ale nie powinien przekroczyc 90st i temperatura dobiega do 90st
A co sądzicie o tym, zeby wskażnik działał jak kompas? jak jedziemy na północ mamy 90st a jak na zachód jest krytycznie na czerwono tak z niemca a jak na wschód jest chłodno Zabawne :wink:


Ty chłopaku to sie znasz na tych Alfach :wink: .
Chyba będę musiał do Ciebie iść na praktyki. :idea:
Ostatnio zmieniony 31-05-2008 15:16 przez pablo., łącznie zmieniany 1 raz.
Alfa romeo 155 TS 8v/156 Cuore Trattore

www.pablogarage.pl - serwis, części nowe i używane do Alfa Romeo, FLOKOWANIE

http://pablogarage.pl/forum/index.php

filip13
Posty: 604
Rejestracja: 13-09-2006 21:37
Lokalizacja: warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: filip13 » 31-05-2008 13:42

prosze bardzo Roboty nie brak jest nawet dla pięciu

filip13
Posty: 604
Rejestracja: 13-09-2006 21:37
Lokalizacja: warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: filip13 » 31-05-2008 14:35

prosze bardzo Roboty nie brak jest nawet dla pięciu

Awatar użytkownika
pablo.
Posty: 61
Rejestracja: 31-08-2005 20:53
Lokalizacja: Mińsk Maz. - okolice
Kontaktowanie:

Postautor: pablo. » 31-05-2008 14:49

filip13 pisze:prosze bardzo Roboty nie brak jest nawet dla pięciu


Ale podnośnik masz tylko "1" :mrgreen:
Alfa romeo 155 TS 8v/156 Cuore Trattore



www.pablogarage.pl - serwis, części nowe i używane do Alfa Romeo, FLOKOWANIE



http://pablogarage.pl/forum/index.php

Awatar użytkownika
netaniah
Posty: 86
Rejestracja: 16-10-2005 23:43
Lokalizacja: Legionowo
Kontaktowanie:

Postautor: netaniah » 01-07-2009 20:20

Tyle tu o tych wentylatorach i temperaturach ale i tak nie mogę pojąć o co biega. Dlatego moje szybkie pytanie:
Nie załącz mi się ani jeden stopień wentylatora, poprostu nie chodzi, dlaczego???
Chłodnica była wymieniana jakiś rok temu oraz dwa tygodnie temu czujnik temperatury. Wskazania są ok. temperatura urosła w korku do lekko ponad 100 stopni a wentylator ani drgnie. Jak jadę to wszystko się elegancko chłodzi i temperatura spada poniżej 90 stopni.
Alfa Romeo 145 1.8 Twin Spark

Awatar użytkownika
Maciek-156
Posty: 924
Rejestracja: 29-01-2006 19:02
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Maciek-156 » 01-07-2009 21:43

Wymień jeszcze opornik ten kkręcony do obudowy chłodnicy i bedziesz miał I bieg
Giulietta 1,4TB MA Distinctive 2010
AR156 1.9 16v JTD M-JET 2004
AR156 1.6TS 2000

Awatar użytkownika
netaniah
Posty: 86
Rejestracja: 16-10-2005 23:43
Lokalizacja: Legionowo
Kontaktowanie:

Postautor: netaniah » 01-07-2009 21:50

Ale mi nie chodzi i 1 i 2 bieg.
Alfa Romeo 145 1.8 Twin Spark

Awatar użytkownika
Maciek-156
Posty: 924
Rejestracja: 29-01-2006 19:02
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Maciek-156 » 02-07-2009 09:15

Uszkodzony opornik może to powodować. Sprawdź silnik wentylatora podłączając go na kótko. Wentylator powinien też ruszyć jak zdejmiesz wtycZkę z czujnika temperatury
Giulietta 1,4TB MA Distinctive 2010

AR156 1.9 16v JTD M-JET 2004

AR156 1.6TS 2000

pilot173
Posty: 1
Rejestracja: 08-06-2016 16:21

Re: Co jest z tymi weintylatorami ??

Postautor: pilot173 » 08-06-2016 16:26

Cześć Koledzy,

Rozkladam ręce przy mojej 156.
Silnik to 1.9 16V 140 KM.
Problem jest następujący.
Przy wyłączonej klimie wentylatory startują dopiero przy 99 stopniach (odczyt z FES). Podczas ich pracy odlaczylem kabel od opornika w obudowie chłodnicy, by sprawdzić czy jest sprawny. Jeden z wiatraków się wyłączył. Tak więc, opornik chyba sprawny?
Nie wiem czy przy tych 99 stopniach wystartował dopiero 1 bieg czy drugi. Według mnie powinien to być drugi.
Przekaźniki i Bezpieczniki sprawne. W czym może tkwić problem?
Pomóżcie!


Wróć do „Porozmawiajmy o Alfie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 17 gości