Dla tych co mają JTD - Koło pasowe

Pytania, porady i opinie.

Moderator: Moderatorzy

Bedboys
Posty: 2915
Rejestracja: 04-10-2004 19:01
Lokalizacja: Olsztyn
Kontaktowanie:

Dla tych co mają JTD - Koło pasowe

Postautor: Bedboys » 21-11-2006 12:15

Jako że niedawno wymieniłem koło pasowe na wale silnika w 2,4 jtd chciałem się z wami podzielić moimi doświadczeniami - może komuś się przydadzą.
1. Objawy :
objaw 1 - przy uruchomieniu na zimnym silniku podczas pracy dziwny odgłos - jakby ktoś toczył walec po betonie - sugerowało to raczej uszkodzone łożysko niz koło ( sugestia mechników - uszkodzone łożysko na rolce), objaw 2 - włączenie klimatyzacji lub jakiegokolwiek obciążenia silnika powodowało chwilowe ( ok 2-3 s) odgłosy - jak by coś było luźnego w silniku a silnik wpadał by w drgania takie głośne rzężenie ( sugestia fachowców - napinacz paska wieloklinowego), objaw 3 - podczas uruchomienia i gaszenia silnika chwilowy pisk takie potarcie gumy o gumę ( sugestia mechaników - uszkodzona poduszka silnika) Objaw 4 - podczas obciążenia silnika np przy ruszaniu z wolnych obrotów kiedy silnik zostanie troszkę przyduszony dzwięk podobny ja by coś było uźnego przy silniku i strasznie dzwoniło ( sugestia mechników luźny wydech lub coś koło niego)

Z objawów to by było tyle - porady były zasięgane w kilku niezależnych warsztatach na terenie Olsztyna ( za niektóre porady trzeba było zapłacić jakies niewielkie kwoty) jak również wśród moich kolegów - mechników prowadzących warsztaty.
Te opinie troszkę mnie zbiły z tropu ale nic to, koło okazało się wcale nie takie drogie, kupiłem na Allegro za 350 zł z przesyłką - sprzedający okazał się bardzo uczciwy szybko wysłał, przyszło w oryginalnym opakowaniu grupy Fiata a koło jest firmy Dayco ( chyba tak się to pisze) a wyglada tak :
Obrazek

Obrazek

Nie zależnie od opinii przystąpiłem w zaprzyjeźnionym warsztacie do wymiany - oczywiście przeprowadziłem ją sam.
Po zdjęciu nadkola z przodu widać w zasadzie cały pasek i wszystkie roliki więc odpaliłem silnik i się troszkę zdziwiłem bo faktycznie napinacz paska pracował w sposób nienaturalny to znaczy bardzo mocno drgał oczywiście wszyscy powiedzieli oddaj to koło i kup napinacz bo to on, ale co tam miałem koło to już założę.
Koło zostało wyjęte - okazało się oryginalne - czyli 139 tys km a wyglądało tak:

Obrazek
Obrazek

Po dokładnych oględzinach nie zauważyłem żadnych elementów które wskazywały by na uszkodzenie/zużycie koła, guma cała nie sparciała, potrząchanie kołem też nie dawało żadnych odgłosów - jakiekolwiek próby też nic nie wskazywały - troszkę zgłupiałem a moi " doradcy" chodzili dumni że ja popełniłem błąd a oni mieli rację.
Założyłem nowe koło odpaliłem i :?: :?: :?: jakeż było zdziwienie moje i ogółu jak się okazało że wszystkie objawy znikneły a napinacz zaczął pracować normalnie bez nadmiernych drgań. poskładałem wszystko i do dnia dzisiejszego jest OK żdnych objawów wyżej przezemnie opisanych.

Opisałem to wszystko dla tego że uszkodzenie tego koła jest dość typowe w JTD i ma wiele objawów więc może ktoś po przeczytaniu tego nie da się zrobić w jajo jaiemuś nidouczonemu mechnikowi tylko postapi właściwe i zaoszczędzi parę złociszy.
Pozdrawiam

Bedboys

Kiedyś :
AR 156 1,6 TS --- Srebrna ---Teraz : AR 166 JTD --- Blu Odissea ---

Czasem na trasie spotykam prawdziwych szaleńców...
Pędzą na złamanie karku i wbrew rozsądkowi...
Czasem naprawdę ciężko ich wyprzedzić...

mptasins
Posty: 90
Rejestracja: 12-01-2005 08:03
Lokalizacja: Płock

Postautor: mptasins » 21-11-2006 14:41

Potwierdzam!
Miałem te same objawy i dokładnie w taki sam sposób pozbyłem sie problemu. Nowe koło DAYCO ma zupełnie inną konstrukcję, z obu stro jest zalane gumą. Upuść koło z wysokości, ropoznasz od razu ten brzdęk :lol: U mnie problem pojawił się gdy dokonałem wymiany rolek prowadzących i napinacza na napędzie alernatora, sprężartki klimy itp... Wiem, że aby wymienić te elementy koło było zdjemowane, po ponownym założeniu dzwon niezły. Co prawda szło na lato i po 2 min ustawał, lecz teraz, zimą to by dopiero dawał koncert na skrzyżowaniach :lol: . Ale zanim kupiłem, to mój mechanik na 99 % wskazywał na to koło. W tym celu specjalnie pozostawiłem im samochód na noc. Podnieśli , rozebrali osłony i słuchali skąd ten dzwon. Wskazali na koło. Mnie też to zademonstrowali , słyszałem koło więc byłem przekonany. Na forum znajduje się również moja historia, lecz bez zdjęć. Na angielkim forum AR znalazłem opinię, iż nasze koła zamonotowane na pierwsze wyposażenie były bardzo słabej jakości. Zresztą , zauważ że stare koło nie jest marki DAYCO i trudno na nim ustalić jakąkolwiek markę (prototyp :roll: ). Reszta rolek i napinacz były DAYCO.
Alfa 156 SW 2.4 JTD '02

Awatar użytkownika
bartaz156
Posty: 289
Rejestracja: 30-08-2006 19:28
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:

Postautor: bartaz156 » 21-11-2006 21:40

Mnie chyba tez to czeka w niedalekiej przyszłości :(
W moim przypadku pojawiają się z tych w/w objawów nr 2 i 3.

Odnośnie tego sprzedawcy z allegro - czy to przypadkiem ten, bo wolałbym wybrać sprawdzonego?
http://moto.allegro.pl/item144011021_ko ... d_jtd.html

pzdr
Alfa Romeo 156 2.4 JTD - Azzurro Fantasia

Bedboys
Posty: 2915
Rejestracja: 04-10-2004 19:01
Lokalizacja: Olsztyn
Kontaktowanie:

Postautor: Bedboys » 21-11-2006 22:53

bartaz156 pisze:Mnie chyba tez to czeka w niedalekiej przyszłości :(
W moim przypadku pojawiają się z tych w/w objawów nr 2 i 3.

Odnośnie tego sprzedawcy z allegro - czy to przypadkiem ten, bo wolałbym wybrać sprawdzonego?
http://moto.allegro.pl/item144011021_ko ... d_jtd.html


Tak jak kupiłem właśnie od tego - POLECAM !!! uczciwy i solidny sprzedawca .
Pozdrawiam



Bedboys



Kiedyś :

AR 156 1,6 TS --- Srebrna ---Teraz : AR 166 JTD --- Blu Odissea ---



Czasem na trasie spotykam prawdziwych szaleńców...

Pędzą na złamanie karku i wbrew rozsądkowi...

Czasem naprawdę ciężko ich wyprzedzić...

michalsiak
Posty: 229
Rejestracja: 21-07-2005 16:12
Lokalizacja: Zbąszynek - woj. Lubuskie
Kontaktowanie:

Postautor: michalsiak » 23-11-2006 00:51

chyba mam wszystkie objawy :-(

czy taka wymiana jest trudna dla przeciętnego mechanika samochodwego??

Może w punktach byś napisał co nalezy zrobić , czy trzeba coś przy okazji wymienić czy samo koło.
No chyba że jest to banał dla mechanika

michalsiak
Alfa 156 2.4 JTD

Bedboys
Posty: 2915
Rejestracja: 04-10-2004 19:01
Lokalizacja: Olsztyn
Kontaktowanie:

Postautor: Bedboys » 23-11-2006 11:26

michalsiak pisze:chyba mam wszystkie objawy :-(

czy taka wymiana jest trudna dla przeciętnego mechanika samochodwego??

Może w punktach byś napisał co nalezy zrobić , czy trzeba coś przy okazji wymienić czy samo koło.
No chyba że jest to banał dla mechanika

michalsiak


Ja wymieniałem w 166 ale to chyba nie wielka różnica - wymiana jest łatwa odkręcić plastikową osłonę zakrywającą silnik od strony koła - zdjąć pasek ( napinacz klucz nasadowy 32) odkręcić pięć śrób mocujących koło ( torx) zdjąć koło - założenie alnologicznie. Ja stwierdziłem że pasek jest OK rolki też więc wymieniłem tylko same koło
Pozdrawiam



Bedboys



Kiedyś :

AR 156 1,6 TS --- Srebrna ---Teraz : AR 166 JTD --- Blu Odissea ---



Czasem na trasie spotykam prawdziwych szaleńców...

Pędzą na złamanie karku i wbrew rozsądkowi...

Czasem naprawdę ciężko ich wyprzedzić...

michalsiak
Posty: 229
Rejestracja: 21-07-2005 16:12
Lokalizacja: Zbąszynek - woj. Lubuskie
Kontaktowanie:

Postautor: michalsiak » 23-11-2006 11:58

dzisiaj po rannym odpaleniu przeanalizowalem wszystkie objawy:

1) po odpaleniu rzeczywiscie cos halasuje z okolic paska wieloklinowego, nie jest to halas glosny ale ja go slysze i na wolnych obrotach go słychac - po rozgrzaniu mija lub jest mniejszy

2) po wlaczeniu klimy cos rzezi (przez cały czas wlaczenia klimy) - mialem tak odkad kupilem, podejrzewalem sprezarke ale na niemieckich fakturach dojrzalem ze byla wymieniana wiec zwatpilem zwlaszcza ze chlodzi i trzyma cisnienie

3)przy gaszeniu zapiszczy ale tylko przy rozgrzanym silniku

4) jak ruszam i dam za malo gazu to rzeczywisce troche telepie silnikiem , czuc na kierownicy i słychac hałas


sam nie wiem , wszystkie objawy niby sie zgadzaja - chyba bede wymienial najwyzej bede mial nowe koło :-)

michalsiak
Alfa 156 2.4 JTD

krzysztofjarzyna
Posty: 1
Rejestracja: 30-06-2016 10:55

Re: Dla tych co mają JTD - Koło pasowe

Postautor: krzysztofjarzyna » 30-06-2016 10:58

Z kołami pasowymi jest problem nie tylko w Alfach. Co dopiero mogą powiedzieć właściciele BMW :D

Przepraszam za odświeżenie tematu ale jakie koło pasowe polecilibyście do Alfy 147 z TS 1.6l? Nie chciałem już zakładać nowego tematu.


Wróć do „Porozmawiajmy o Alfie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 63 gości